Saturday, July 9, 2011

Benarkah PERDANA MENTERI kite belanja kan wang Rakyat untuk Lawatan Rasmi??

Antara tugas-tugas Perdana Menteri adalah membuat lawatan rasmi Perdana Menteridan bertemu pemimpin-pemimpin dan ketua negara-negara yang lain, bagi mengembangkan usahasama di antara kedua belah negara.

Seperti yang anda maklum juga, apabila Perdana Menteri membuat lawatan rasmi, pastinya akan melibatkan perbelanjaan yang besar. Anda semua nak tahu berapa jumlah perbelanjaan yang digunakan Perdana Menteri, dari bulan Januari 2011-Jun 2011? Lihat gambarajah di bawah.


Laporan menunjukkan Perdana Menteri, membelanjakan RM5.43 juta dari bulan Januari hingga Jun 2011. Kalau kita lihat, gaji bulanan Perdana Menteri ialah RM22,826.65 sebulan. Namun beliau menghabiskan lebih RM 900 ribu atau lebih 40 kali ganda gajinya setiap bulan sejak Januari tahun ini untuk lawatan.


Apabila ianya melibatkan tugasan negara, pastinya kantung kerajaan yang akan digunakan. Perbelanjaan yang digunakan oleh Perdana Menteri, kalau nak dibandingkan dengan perbelanjaan Presiden U.S.A, Barrack Obama, jauh panggang dari api.
Namun, apa yang menjadi persoalannya, apakah perbelanjaan untuk lawatan rasmi ini telahpun dapat menghasilkan perubahan dalam ekonomi dan juga perkara-perkara berkaitan yang lain? Berikan pendapat anda?
P/s : artikel ini aq copy dari Beritasemasa.com untuk tontonan anda semua >_<

No comments: